Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024

6 πολιτισμικά σοκ που έζησα όταν ήρθα σε επαφή με την κορεατική κουλτούρα

 

Photo made with Canva

Η έκθεσή μου στα K-dramas έφερε κάποιες ερωτήσεις από μέρους μου, τις οποίες έκανα αργότερα στους Κορεάτες φίλους μου για καλύτερη κατανόηση. Είναι πράγματα, καταστάσεις ή έθιμα που δεν τα βρίσκουμε στην Ελλάδα, αλλά κάποια από αυτά ήταν πιο συνηθισμένα πριν από μερικές δεκαετίες στην Ελλάδα και μετά ακολουθήσαμε το αμερικανικό μοντέλο, όπως συμβαίνει με τις περισσότερες χώρες τώρα.

Εν ολίγοις, θα αναπτύξω έξι υπηρεσίες και συνήθειες που έχουν οι Κορεάτες και δεν έχουμε πια εμείς.

Photo made with Canva

Jjimjilbang (δημόσια λουτρά)

Από το πρώτο K-drama, έμαθα για το jjimjilbang (δημόσιο λουτρό). Μου έκανε μεγάλη εντύπωση μιας και δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα εκτός από τα ιαματικά λουτρά που είναι διαφορετικά. Πιστεύω ότι τα δημόσια λουτρά σε μια χώρα είναι απαραίτητα για να μπορεί κάποιος που δεν έχει πολλά χρήματα να πάει εκεί για μπάνιο, αλλά αυτό συνηθίζεται στην Κορέα γιατί κάποια σπίτια δεν έχουν μπανιέρα και υπάρχουν άνθρωποι που νοικιάζουν ένα δωμάτιο και μοιράζονται ένα μπάνιο με άλλους. Οπότε, είναι σημαντική η υπηρεσία τους στην Κορέα. Επίσης, είναι μια κατάλληλη ευκαιρία να διανυκτερεύσει κάποιος εκεί για μια μέρα αν δεν έχετε πολλά χρήματα και να αγοράσει κάτι φτηνό από την καντίνα. Υπάρχουν επίσης πρόσθετες εγκαταστάσεις, όπως η σάουνα, που το κάνει ακόμα πιο δελεαστικό. 

 

Photo made with Canva

Blind Dates (ραντεβού στα τυφλά)

Υπάρχουν γραφεία γνωριμιών στην Ελλάδα, αλλά οι περισσότεροι δεν τα προτιμούν, και αυτού του είδους οι επιχειρήσεις δεν ανθούν. Πριν από μερικές δεκαετίες ήταν πιο δημοφιλείς, αλλά τώρα προτιμούν οι Έλληνες να συναντιούνται μέσω γνωστών ή να γνωρίζουν μόνοι τον μελλοντικό σύντροφό σας. Έτσι, όταν είδα το πρώτο ραντεβού στα τυφλά μέσω ενός πρακτορείου γνωριμιών σε ένα K-drama, παρατήρησα ότι οι πλούσιοι πληρώνουν γι' αυτού του είδους τις υπηρεσίες, ώστε να βρουν ένα κατάλληλο ταίρι για το παιδί τους, όπως γίνεται στο K-drama του Netflix "Remarriage and Desires", με πρωταγωνίστρια την Kim Hee Sun. Στις μέρες μας, οι νέοι προτιμούν τις εφαρμογές γνωριμιών για κινητά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα κυκλοφορεί μια ελληνική υπηρεσία γνωριμιών που διαφημίζεται στην τηλεόραση, αλλά ο κόσμος εξακολουθεί να είναι διστακτικός.

 

Στεφάνια λουλουδιών σε γάμους, κηδείες κι εγκαίνια

Τα στεφάνια λουλουδιών χρησιμοποιούνται συνήθως σε κηδείες στην Ελλάδα και όταν είδαμε σε K-dramas να τα έχουν σε εγκαίνια καταστημάτων για να συγχαρούν το άτομο ή σε κάποια πρεμιέρα K-drama ή K-movie, έμεινα άφωνη. Ρώτησα τον Κορεάτη φίλο μου για το αν συμβαίνει πράγματι αυτό και μου είπε ότι στέλνουν στεφάνια με λουλούδια σε εγκαίνια, γάμους και κηδείες για να συγχαρούν ή να συλλυπηθούν (ανάλογα με την περίσταση) τον αποστολέα. Αν κάποιος στείλει ένα στεφάνι με λουλούδια σε ένα κατάστημα που ανοίγει στην Ελλάδα, ο παραλήπτης μπορεί να το πάρει με λάθος τρόπο. Επίσης, όταν το πρωτοείδα μου φάνηκε περίεργο αφού αυτόματα το συνέδεσα με στεφάνια κηδείας, κάτι που με έκανε να αναρωτιέμαι μήπως ήταν κακόγουστο αστείο.

 

Photo made with Canva

Μαύρο κουτί καταγραφής στα αυτοκίνητα 

Θυμάμαι την πρώτη φορά που είδα την κάμερα στο αυτοκίνητο! Το είχα αναφέρει στους φίλους μου που δεν έβλεπαν τότε K-dramas, και νόμιζαν ότι ήταν ένα δυστοπικό σενάριο επιστημονικής φαντασίας, που δεν υπάρχει, αλλά το έκαναν για τις ανάγκες της σειράς. Τους είπα τη χρήση του, η οποία είναι σαν ένα μαύρο κουτί, καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από το αυτοκίνητο και μπορεί να βοηθήσει την αστυνομία, έναν πολίτη ή τον ιδιοκτήτη σε τροχαίο ατύχημα, επίθεση, απάτη ή φόνο. Πολλοί δεν πίστευαν ότι υπήρχε μια τέτοια συσκευή και τη θεωρούσαν ακραία. Το αστείο είναι ότι λίγα χρόνια αργότερα, η ίδια συσκευή ήρθε σε ένα κατάστημα στην Ελλάδα και όταν πήγα την ημέρα παραλαβής του νέου προϊόντος, είδα ότι ο κόσμος την κοιτούσε αλλά δεν καταλάβαινε τη χρήση της. Το εξήγησα σε έναν κύριο, αλλά αυτός δίστασε όταν κατάλαβε ότι θα  κατέγραφε και τον ίδιο. Του απάντησα ότι θα ήταν σε κάρτα μνήμης, που θα την είχε αυτός, αλλά και πάλι δίστασε. Τώρα, οι φίλοι μου κατάλαβαν καλύτερα αυτή τη συσκευή όταν έτυχε να τη δουν πολλά χρόνια αργότερα σε αμερικανικές ταινίες και συνειδητοποίησαν πόσο έχει αυξηθεί η κορεατική τεχνολογία.

 

Χαρτί υγείας ως δώρο για το καλωσόρισμα σε νέο σπίτι

Στην Ελλάδα, όταν δεχόμαστε μια πρόσκληση για να πάμε στο νέο σπίτι ενός φίλου ή συγγενή, συνήθως πηγαίνουμε δώρο μια γλάστρα, κουζινικά ή ένα διακοσμητικό για να κάνουμε το σπίτι του όμορφο. Αλλά στην Κορέα, το κατάλληλο δώρο είναι το χαρτί υγείας και το απορρυπαντικό. Όχι τυχαία, γιατί κι αυτό έχει τη σημασία του. Στην Κορέα, πιστεύουν ότι ένα ρολό χαρτιού υγείας είναι το κατάλληλο δώρο για αυτήν την περίσταση, επειδή καθώς το χαρτί ξετυλίγεται από το ρολό, ο δωρητής εύχεται στον παραλήπτη συνεχή επιτυχία και καλή υγεία. Οι φυσαλίδες από το απορρυπαντικό συμβολίζουν την ευημερία και τον πλούτο, σημαντικές ευχές που είναι χρήσιμες για όλες τις περιστάσεις. Ωστόσο, στην Ελλάδα, αν κάποιος φέρει χαρτί υγείας ως δώρο σε κάποιον που μπαίνει σε νέο σπίτι, θα τον κοιτάξει στραβά. Δεν είναι συνηθισμένο στη χώρα μας και δε θα καταλάβει τη σημασία του αν δεν το εξηγήσει κάποιος. Βέβαια, στις μέρες μας είναι καλό δώρο αφού έχουν γίνει πιο ακριβά τον τελευταίο καιρό.

 

Photo made with Canva

 

Παραδόσεις παντού

Το έκτο πολιτισμικό σοκ που μπορεί να βιώσει κάποιος όταν επισκέπτεται την Κορέα είναι ότι υπάρχει περίπτωση να δει έναν διανομέα να παραδίδει φαγητό σε περίεργα μέρη, όπως ένα πάρκο ή ένα παγκάκι. Όταν πήρα συνέντευξη από μια Βραζιλιάνα φοιτήτρια πριν από μερικά χρόνια, μου είπε για την εμπειρία της όταν κάθισε σε ένα παγκάκι στο πάρκο Yeouido και είδε έναν διανομέα φαγητού να φωνάζει ποιος είχε παραγγείλει τηγανητό κοτόπουλο. Την εντυπωσίασε αυτό το περιστατικό και νόμιζε ότι ήταν κάποια εκπομπή ή γυριζόταν κάποιο K-drama και προσπαθούσε να βρει τις κάμερες. Οι ντελιβεράδες στην Ελλάδα κάνουν παραδόσεις μόνο στο σπίτι ή στη δουλειά. Εν ολίγοις, αν κάποιος ζητήσει να του παραδοθεί το φαγητό σε ένα πάρκο ή στη θάλασσα, ο διανομέας θα νομίζει ότι του κάνουν φάρσα. Αν κι έλαβα κάποια σχόλια ότι έρχονται οι διανομείς φαγητού και σε πάρκα και ανάλογα μέρη πλέον, αλλά επειδή δεν έχω δει κάτι με τα ίδια μου τα μάτια, δεν μπορώ να είμαι σίγουρη. Επίσης, οι διανομείς στην Κορέα, όταν πάνε ένα πακέτο σε ένα σπίτι, το σκανάρουν ότι το άφησαν μπροστά από την πόρτα, ειδοποιούν τον παραλήπτη και δε χτυπάνε ούτε κουδούνι (εκτός αν τους το πεις) και φεύγουν. Κανείς δεν τολμά να κλέψει ένα πακέτο που δεν του ανήκει, γιατί υπάρχουν κάμερες και θα πιαστεί. Σύμφωνα με τη Wikipedia, η πρώτη υπηρεσία παράδοσης φαγητού πραγματοποιήθηκε στην Κορέα το 1768 και ο διανομέας έκανε την παράδοση φαγητού naengmyeon (κρύα ζυμαρικά). Επίσης, καταγράφονται οι παραδόσεις κατανάλωσης haejang-guk (σούπα hangover) μεταξύ των yangban (η υψηλότερη κοινωνική τάξη της δυναστείας Chosŏn της Κορέας) το 1800. Με λίγα λόγια, είναι λογικό ότι η Κορέα έχει παράδοση φαγητού παντού, αφού είναι και οι πρώτοι που ξεκίνησαν την πρώτη παράδοση φαγητού στην Κορέα.

 

Επιμέλεια άρθρου: Korean Dramas (Greek Fans)

Φωτογραφίες: Canva


1 σχόλιο:

Τα κορυφαία K-dramas σε τηλεθέαση

  Chief Inspector, Photo credits: MBC Κατάφερα να βρω 106 Κορεάτικες σειρές, που κατάφεραν να ξεπεράσουν το φράγμα του 30% τηλεθέαση. Είμαι...